Oldalak

2013. március 25., hétfő

Képviselőfánk főzött vaníliakrémmel



Nagymamám gyönyörű képviselőfánkokat készített, "sátoros" ünnepeken - pl. búcsú alkalmával - szinte biztos, hogy megsütötte. Öcsémnek és nekem nagy-nagy kedvencünk volt, és ez ma is elmondható rólunk.

A képviselőnk tésztája ún. égetett vagy forrázott tészta. Ez az elnevezés abból adódik, hogy a lisztet "megégetjük". Ebből a tésztából készülhet még Eckler-fánk, profiterol vagy Croque-en-bouche is. A tésztában a zsiradék lehet vaj is, de én klasszikusan disznózsírral szoktam készíteni.

Hozzávalók:

 kb. 32 db kisebb fánkhoz vagy 16 db nagyobbhoz

A tésztához:

    20 dkg finomliszt
    10 dkg zsír
    5 tojás
    2 dl forró víz
    csipet só

A vaníliakrémhez:

    5 tojás
    6 dl tej
    10 dkg finomliszt
    15 dkg kristálycukor
    1 rúd vanília vagy 1 cs vaníliás cukor

Elkészítés:

A tészta elkészítése:
    Egy 3 literes fazékba 2 dl vizet öntünk és hozzáadjuk a zsírt és a csipet sót. Ha a zsír elolvadt, és a víz forr, egyszerre hozzáöntjük a lisztet, és fakanállal addig keverjük, amíg összeáll (2-3 perc).
    A tűzről levéve, amíg forró, hozzáadjuk egyenként a tojásokat, mindegyik tojással külön-külön jól elkeverjük. Akkor jó a tészta, ha egy kis mennyiséget a két ujjunk közé véve, nem túl lágy szálat tudunk húzni belőle. Egy zsírozott sütőlapra (vagy sütőpapírra) 6 cm távolságban dió nagyságú halmokat rakunk, tetejét simára igazítjuk (hideg vizes kézzel szoktam), vagy csillagcsőrös habzsák segítségével nyomjuk ki. Sütőbe helyezés előtt a fánkok tetejét csapkodjuk meg egy kis vízzel (vagy tegyünk a sütő aljára egy kis hőálló tálban vizet), a keletkező gőz miatt szebben sülnek.


    Igen fontos a tészta sütése. A sütést két ütemben végezzük. Egyenletes, jó meleg sütőbe tesszük (200-220 fok). A sütő ajtaját nem szabad kinyitni 15 percig, mert a tészta összeesik.  Utána még 5 percig csendesebb tűznél (180) ropogósra sütjük. Ha nem sül elég ropogósra, rövidesen ellágyul. A teljes sütési idő - a fánkok nagyságától függűen - kb. 20-25 perc.


    Miután kihűltek, a kisült fánkok felső harmadát levágjuk, és vaníliakrémmel megtöltjük, valamint tejszínhabbal díszítjük.
    Tetejét vaníliás cukorral meghintjük vagy karamellbe mártjuk.
    A vaníliakrémet a következőképpen készítjük el: a tojásfehérjéket a cukor 2/3-ával (10 dkg) (gőz fölött) keményre verjük, majd félretesszük.
    A tej 2/3 részét (4 dl) forrni tesszük a vaníliarúd kikapart magjaival.
    A tojássárgákat elkeverjük a megmaradt cukorral (5 dkg), a liszttel és a megmaradt hideg tejjel (2 dl).
    Hozzáadjuk a forró tejet, és a tűzhelynél addig főzzük folytonos keverés mellett, amíg olyan sűrű nem lesz, hogy elválik a lábas aljától.



    Levéve a tűzről, amíg forró, hozzáadagoljuk részletekben a tojáshabot, majd kihűtjük, és megtöltjük vele a fánkokat.





A recept Horváth Ilona Szakácskönyvéből származik.

 

14 megjegyzés:

  1. Csodaszép fánkok !! Mi is nagyon szeretjük, kicsitől nagyig, mindenki ! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, Marika! Nem csodálom, hogy Nálatok is szereti mindenki!

      Törlés
  2. Nagyon szépek lettek! Nagyon szeretjük mi is volt már hogy gesztenyekrémmel töltöttem meg az is nagyon finom!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, Éva! Hmmm, gesztenyével is nagyon finom lehet, szeretem azt is. Szoktam csinálni egy sós változatot is, felteszem majd azt is.

      Törlés
  3. Áááá, nem szabad engem ilyenekkel izgatni! Olyan gyönyörűt csináltál, szebbek, mintha az ember egy cukrászdába menne! És sokkal finomabbak is! Egyszer talán ráveszem magam, mert már tervezgetem én is, úgyhogy gratula, nagyon-nagyon ügyes vagy kedves cukrászmester-kisasszony:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon kedves vagy, Marka! Külön pont jár a "kisasszony" titulusért :D! Próbáld meg ez alapján a recept alapján, remélem, minden fortélyt leírtam. Ha valami kérdésed van még esetleg, akkor szívesen válaszolok!

      Törlés
  4. Gyönyörüek.De ezek nagyobbak, mint diónyi tészták ugye jól látom. A kicsiket én sem szeretem, nem szapora még enni sem. Ügyes vagy nagyon.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, Olgi néni! Régebben nagyobbakat csináltam, kb. akkorákat, mint a cukrászdákban kaphatóak. Ezek most kisebbek attól, mert a gyerekeknek könnyebb így elfogyasztani.

      Törlés
  5. Huh, de guszták! Kérnék belőle!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, Viki! Ha legközelebb jöttök, akkor ezzel várlak Benneteket!

      Törlés
  6. Nagyon szépek,épp tegnap ettem én is :) A pótnagyim készítette :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen :-)! Most irigy vagyok kicsit, egy pótnagyi nekem is jól jönne :)!

      Törlés
  7. Elkészítettem, nagyon-nagyon finom lett! Köszönöm a receptet!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...